maandag 26 augustus 2013

Dag 14 : Over de top!

Vandaag staat de beklimming van de Arlbergpas op het programma, met 1793 m het hoogste punt van de hele route. Ik ben er best een beetje zenuwachtig voor; ga ik het wel halen? Na een lange douche - ik merk dat ik wat tijd probeer te rekken - doe ik een vers, nog niet gebruikt shirt aan; hopelijk brengt dat geluk. Het hotel heeft rustdag; bij de Spar koop ik een ontbijt dat ik op een bankje voor de winkel opeet, en ik drink mezelf moed in met een sinaasappel-mango smoothie. 

Voor de Arlbergpas moet ik 1000 meter omhoog. Het eerste stuk naar Klösterle gaat best goed; het is ook nog niet zo stijl, en toch stijg ik er 250 meter mee. Gelukkig zijn er maar weinig tunnels waar ik doorheen moet; als automobilist ben ik daar al niet verzot op, maar als fietser is het helemaal geen pretje. Naar Stuben gaat het ook goed, en ik kan weer 300 meter aftikken. Dan zie ik de weg liggen naar de Arlbergpas; hij gaat stijl omhoog, met veel haarspeldbochten. Ik neem een pauze, drink wat water en begin aan mijn laatste 450 meter. 

Ik ben er verbaasd over hoe makkelijk het gaat. Als je een laag verzet neemt, en gewoon rustig blijft trappen, dan gaat het eigenlijk best. Veel vervelender dan de hoogte overwinnen, vind ik de harde wind en, vooral, de auto's op de weg. Ik probeer goed rechts gehouden, rijd bijna steeds op de witte streep, maar knijp hem toch steeds een beetje als ik achter me een auto of, erger nog, een vrachtwagen hoor aankomen. Heeft hij me wel gezien? Past hij wel goed op? Het is een situatie waar ik weinig controle over heb; ik ben overgeleverd aan de oplettendheid van anderen, en dat vind ik lastig. 

Om precies 12h00, twee uur na mijn vertrek bij het hotel, sta ik op de top. Ik voel me een beetje moe, maar ik ben in het geheel niet uitgeput of hijgerig. Ik denk dat de ruim 1000 km die ik inmiddels vanaf Amsterdam heb gefietst ervoor hebben gezorgd dat ik een goede conditie heb. Ik ben super tevreden, en voel een last van me afglijden. Wat geweldig dat dit zo goed gelukt is! 

Ik drink een kop koffie in het café, en tref daar een andere Rome reiziger. Hij is met pensioen, en fietst van Koblenz naar Rome. Zijn vrouw volgt hem met de caravan, en neemt de bagage mee. Ook een aardige formule. 

Bergaf gooi ik flink de rem erop, want het waait enorm en ik wil geen stuurfout maken. Het is opmerkelijk koud (10 graden, wat nog kouder aanvoelt door de harde wind), dus ik ben blij dat ik mijn fleece bij me heb. Binnen een kwartiertje ben ik in St. Anton, op 1200 m: het is frustrerend zo snel als ik de gewonnen hoogte weer kwijt ben - alsof er niet hard genoeg voor gezwoegd is! 

In Pettneu eindigt de etappe van vandaag, maar het is pas één uur. Ik besluit er nog een etappe bij te doen, en fiets door een heerlijk rustig berglandschap naar Pfunds. De weg gaat grotendeels over de Via Claudia Augusta, een fietspad dat de oude Romeinse weg volgt en dat is aangelegd met Europees subsidiegeld. De weg volgt de loop van de rivier de Inn en gaat vaak door heerlijk ruikend bos. Onderweg passeer ik oude bruggen met mooie houten planken, en ik geniet van de kolkende rivier. 

De mensen die ik ontmoet zijn heel vriendelijk. Als ik op de fiets iemand passeer of tegenkom, heb ik de gewoonte om 'goedemorgen', 'goedendag' of gewoon 'hallo' te zeggen - uiteraard in de van toepassing zijnde taal. In Nederland werd ik dan doorgaans gezellig teruggegroet, maar in Duitsland (behalve onder Tübingen) kreeg ik steeds geen of slechts een heel lauwe reactie. In Oostenrijk krijg ik gelukkig weer normaal respons, vaak met een vriendelijk 'Grüss Gott'. Hoe moeten deze verschillen tussen de Europese volkeren worden verklaard? Ik ben er wel benieuwd naar. 

Na een koffiestop in Ried vind ik in Pfunds een prima hotel, waar ik mijn intrek neem. Met een biertje wordt de overwinning van vandaag gevierd. Deze Alpenbedwinger gaat tevreden slapen. Maar of hij nu ook de muur van Joffre aankan? Ik betwijfel het! 


Statistieken: 

Maandag 26 augustus: Dalaas-Pfunds
Afgelegde dagafstand: 77,89 km
Reistijd: 5:29 uur
Gemiddelde snelheid: 14,1 km 
Max. snelheid: 45 km 
Totaal afgelegde afstand: 1217,64 km


















2 opmerkingen:

  1. Carone,
    Wat een geweldige prestatie en wat een heerlijk blog om te lezen!
    Je eerste pas bedwingen en diezelfde dag nog een tweede etappe nemen: chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gaat lekker hè!Leuk om je blog te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen