zondag 25 augustus 2013

Dag 13 : De Alpen in

Regende het gisteren katten en honden, deze morgen lijkt de hele dierentuin omlaag te komen. Pijpenstelen, kortom. Ik informeer bij de hoteleigenaar naar de vooruitzichten, maar volgens hem zal het weer de hele dag zo blijven. Ik denk nog even: dat komt natuurlijk omdat het vandaag de 13e dag van mijn tocht is, maar sinds de geboorte van Pablo, op de 13e mei, ben ik niet meer zo bijgelovig. Of liever: 13 is meer een geluksgetal geworden. 

Ik trek dus mijn complete regenoutfit aan en ga op weg. Al snel blijkt de kleding niet optimaal: de broek is te kort en de mouwen van het jack zijn te lang. Ik heb de spullen een beetje in de haast gekocht, de dag voor mijn vertrek, en dat was waarschijnlijk niet verstandig. Het overkomt mij wel vaker, ik ben niet graag in kledingwinkels, wil er eigenlijk zo snel mogelijk weer vandaan, en neem daarom onvoldoende tijd om een goede keuze te maken. Volgens mij had Pablo in de winkel ook al zoiets opgemerkt ... Enfin, nog een punt dat ik op mijn verbeterlijstje kan zetten :-)

Het fietsen gaat moeizaam. Het lijkt wel of de rust in Bregenz - ik sliep uitstekend vannacht - mijn benen in slaap heeft gesust. Omdat het opgehouden is met regenen (de hele verdere dag zal het droog en soms zonnig blijven) stop ik bij de kantine van een voetbalclub om mijn regenkleding uit te doen. Ik zie dat ik net over de 20 km ben, en dus een kop koffie mag drinken, en die blijkt bij de kantine verkrijgbaar. Ik weet niet precies wat er in die koffie zit, maar hij werkt als de ontsteker van mijn 'fietsmotor': na vertrek lig ik weer als een tank op de weg, en in no-time zit ik 30 km verderop, in Feldkirch, een café latte te drinken op het fraaie marktplein.

De tocht gaat grote stukken langs de Rijn, die ook de grens met Zwitserland is. Ik rijd door bossen met veelkleurige bloemen, passeer veel Zweeds aandoende meren, en fiets lange tijd langs een oude spoorlijn. De grote weg is steeds vlakbij, want in het dal zit alles dicht bij elkaar. Het mooiste van de tocht zijn de uitzichten op de bergen: ze komen nu snel nabij. Morgen zal ik eraan moeten geloven. 

Ik was voornemens om in Bludenz te stoppen, maar als ik daar 70 km na aanvang aankom (met een gemiddelde snelheid van 20,3 km!), heb ik nog veel energie over. Ik besluit daarom alvast een stukje van de tocht van morgen te rijden, omhoog de bergen in. De weg gaat nu door het Kloosterdal, met percentages van 2-8%. Het wordt landelijker hier, ruiger. Na een dik uur ben ik in Dalaas; ik heb 200 m geklommen, die hoef ik morgen dus niet meer te doen. 

Ik zie een pizzeria waar ze ook kamers verhuren. Dat lijkt me een goede plaats om me voor te bereiden op mijn helletocht van morgen: 1000 m omhoog, naar 1793 m (Arlbergpas), met lange stukken van 7-10% ...


Statistieken: 

Zondag 25 augustus: Bregenz-Dalaas
Afgelegde dagafstand: 91,72 km
Reistijd: 4:45 uur
Gemiddelde snelheid: 19,2 km 
Max. snelheid: 42,5 km 
Totaal afgelegde afstand: 1139,75 km










Geen opmerkingen:

Een reactie posten