vrijdag 23 augustus 2013

Dag 11 : Met de VGV naar Bregenz

De dag begint goed: het ontbijt is prima, de meneer van het hotel vraagt spontaan of hij mijn bidons zal bijvullen, en de rekening blijkt reuze mee te vallen (60 euro voor de kamer, het ontbijt, en het uitstekende driegangen diner van gisterenavond). Ik beloof spontaan om wat reclame te maken, dus dames en heren, jongens en meisjes, als jullie in de toekomst in Mengen willen slapen, denk dan aan Hotel Baier in de Hauptstrasse 10. 

Voor ik ga fietsen bezoek ik het Römer museum in Mengen-Ennetach. In Germania liep de eerste fase van de limes (grens van het Romeinse rijk) langs Ennetach; er was hier ook een castellum. Het museum heeft een leuke tentoonstelling, die ik in een half uurtje bekijk. 

De tocht van vandaag komt met stip binnen in mijn top-tien lijstje. Het eerste deel is een vervolg van de tocht op de Schwäbische alp, en gaat door weilanden, bossen en stille dorpen. Er zijn veel bloemen en koeien, en het is vooral heerlijk stil: een stukje wereld dat vergeten lijkt te zijn. Twee roofvogels, ik denk buizerds, cirkelen enige tijd boven mijn hoofd: ze zouden het toch niet op mij gemunt hebben? Maar dan gaan ze alweer weg, ze hebben ongetwijfeld een lekkerder hapje gezien. 

Er zijn een paar colletjes, die kort maar best pittig zijn; ik noteer zelfs een keer 9%. Maar het fijne van omhoog gaan, is dat je daarna weer omlaag kan gaan. Het liefst ga ik omlaag met een snelheid waarbij ik niet of slechts een klein beetje hoef te trappen, maar waarbij ik vooral niet hoef te remmen. Dat is zonde van de opgebouwde hoogte en energie! Ik leer mijn fiets ook beter kennen: als het fors omlaag gaat, wil mijn voorwiel soms een beetje gaan zweven, en verlies ik grip. Ik merk echter dat het beter gaat als ik mijn gewicht naar voren breng door een beetje over mijn stuur te gaan hangen.  

Ik heb op mijn tocht geen rituelen, behalve één: er mag pas koffie worden gedronken als er tenminste 20 km is gefietst. Daarbij wil ik wel dat het een leuke koffieplaats is: dus niet pal aan een weg waar veel auto's voorbijkomen, of in een tentje met lelijke stoelen en tafels. Vandaag laat ik na de 20 km grens twee café's lopen, alvorens ik bij de derde afstap. Maar dat blijkt dan ook een gouden greep: de koffie is prima - hetgeen in Duitsland zeker geen gegeven is - en mevrouw heeft heerlijke Johannisbeerkuchen gebakken.

Ik voel me zo op mijn gemak op dit terras, dat ik nog even blijf en het eerste deel van de tweede symfonie van Mahler luister, 'Resurrection'. Wat een geweldige muziek is dit toch! Mocht ik ooit naar een onbewoond eiland worden verbannen, dan neem ik graag deze en alle andere Mahler symfonieën mee (en een paar werken van Bach, als het mag). 

Inmiddels blijk ik al goed opgeschoten te zijn. Ik bekijk mijn fietscomputertje, en constateer dat ik een gemiddelde snelheid van ruim 20 km/h heb gereden. Ik heb zowaar een Vélo à Grande Vitesse! Als ik zo door blijf fietsen, haal ik het makkelijk om vandaag in Oostenrijk te slapen. 

Ik geef nog wat extra gas, en zoef het tweede deel van mijn tocht binnen, wat zich afspeelt aan de oever van de Bodensee. Hier blijken alle mensen zich op te houden: het krioelt van de fietsers, wandelaars en allerhande huisdieren. Fietsen is makkelijk en aangenaam, want het terrein is plat en de Bodensee biedt spectaculaire beelden (al gaat er natuurlijk niets boven Como/Lenno :-). 

Ik houd nu steeds mijn gemiddelde snelheid in de gaten, die langzaam naar de 21 km/h is gekropen. Voor de statistiek wil ik hem graag zo hoog mogelijk houden, maar daarvoor moet ik dus steeds boven de gemiddelde snelheid blijven rijden. Ik manoeuvreer mij een weg door de andere weggebruikers, passeer ergens ongemerkt de Staatsgrens - de aansluiting lijkt nog geheel intact - en zo kom ik voor zessen in Bregenz aan. 

Door deze vlotte dag loop ik nu drie dagen voor op het schema van Reitsma. Ik moet even bedenken wat ik met deze extra dagen ga doen. Zal ik ze 'uitgeven' in Italië? Of morgen ook maar hier een snipperdagje nemen? Ik ga er een nachtje over slapen. 


Statistieken: 

Vrijdag 23 augustus: Mengen-Bregenz
Afgelegde dagafstand: 101,58 km
Reistijd: 4:46 uur
Gemiddelde snelheid: 21,3 km 
Max. snelheid: 46,5 km 
Totaal afgelegde afstand: 1048,03 km





















1 opmerking: