vrijdag 6 september 2013

Dag 25 : Een halve etappe naar Cesena

Het plan is als volgt: ik rijd vandaag tot Cesena en slaap daar. Morgen (zaterdag) ga ik dan per trein naar Bologna voor het huwelijk van Tonino en Vanna. Dat vindt zondag plaats, maar zaterdagavond is er al een diner voor familie en intimi; zaterdagavond slaap ik daarom in Bologna. Zondag, na het huwelijk en de lunch, die nogal uitgebreid lijkt te worden, ga ik weer terug naar Cesena. Op maandag begint dan het laatste deel van mijn reis, het stuk van Cesena naar Rome. Volgens Reitsma is dit stuk, door de Apennijnen, het moeilijkste deel van de hele tocht (ofschoon lichter dan de hoofdroute via Florence en Siena). Het bestaat uit vijf en een halve etappes, waarvan er één volgens Reitsma eigenlijk te lang is. Ik heb dus in totaal vijf dagen voor, zeg maar, zes etappes. Ik zal daarom nog even mijn best moeten doen om ervoor te zorgen dat ik op tijd in Rome ben, zodat ik klaarsta op het vliegveld als Pablo aankomt. Maar dat houdt de spanning erin.

Ik vertrek laat vandaag, maar ik voel geen tekortkoming want ik heb maar een halve etappe te doen. Eerst ga ik langs de Sant'Apollinare in Classe, de kerk met Byzantijnse mozaïeken die net iets buiten Ravenna staat. Ook hier word ik weer overweldigd door de schoonheid van de mozaïeken. De kunstenaars hebben er veel groen in verwerkt, wat ik erg mooi vind (net als bij het schilderij van Hiëronymus Bosch, De tuin der lusten - El jardin de las delicias, dat in het Prado in Madrid hangt, en dat met stip op nummer 1 van mijn lijstje van mooiste schilderijen staat). 

Vervolgens fiets ik in een kalm tempo naar Cesena. Ik passeer een kast van een huis dat te koop staat, en mijn gedachten gaan naar mijn eeuwige droom van een tweede huis in het buitenland. Ik heb ooit van een groep vrienden een opdracht gekregen om een tweede huis in de Bourgogne te zoeken, maar dat is er nooit van gekomen, o.a. omdat Pablo in Madrid ging wonen (waardoor het logistiek erg ingewikkeld werd). Deze reis bevestigt me weer dat een tweede huis in Italië echt de top van de top is, maar dan natuurlijk wel met een uitzicht. Mocht ik dus ooit de staatsloterij winnen en een tweede huis kunnen kopen, dan zou ik dat het liefste doen in Toscane, Umbrië of Lazio. Enfin, keep on dreaming ....

Cesena is een hele prettige stad. Ik bezoek de Biblioteca Malatestiana, een openbare bibliotheek die al bestaat sinds 1452 en die op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. De oude leeszaal is erg indrukwekkend. In een belendende, meer moderne bibliotheek is er een tentoonstelling van oude boekwerken, o.a. over landproducten. Het laat ook de kleinste 'boeken' ter wereld zien. Zeer fraai.

Met een glas amaro ga ik naar bed. Morgen naar Bologna. 


Statistieken: 

Vrijdag 6 september: Ravenna-Cesena
Afgelegde dagafstand:  44,62 km
Reistijd:  2:06 uur
Gemiddelde snelheid:  21,1 km 
Max. snelheid:  33 km 
Totaal afgelegde afstand: 1837,28 km














Geen opmerkingen:

Een reactie posten