zaterdag 14 september 2013

Epiloog

Het weekend Rome was mooi. Pablo en ik hebben door de stad gefietst en veel bekeken: de San Vitale, de San Ignazio, het Pantheon, de Piazza Navona, de Engelenburcht ... 's Avonds zijn we weggefietst uit het centrum, om in de LUX bioscoop 'We are the Millers' te zien. Erg grappig! Na afloop namen we een pizza onder de sterren, en als toetje kregen we van een gelateria het lekkerste ijsje van de hele vakantie (vijgen en zabaione). 


Het is nu zondagmiddag 15 september. Ik zit in het vliegtuig naar Amsterdam. Het is zo vreemd: ik heb een maand, althans 26 dagen, nodig gehad om van Amsterdam naar Rome te fietsen, en in twee uur zal deze machine mij van Rome weer terugbrengen naar Amsterdam.

Ik kijk terug op de reis, en voel grote dankbaarheid. Dankbaarheid dat alles zo goed is gegaan, dat ik geen ongeluk heb gehad, dat het weer zo fantastisch was, dat ik deze ervaring heb mogen meemaken. 'Ontspanning door inspanning' is wederom een gouden formule gebleken.

Ik herinner me mijn zorgen. Ik kneep hem best een beetje in de aanloop voor de reis; zou ik het wel halen, ongeoefend als ik was? Deze zorgen zijn ongegrond gebleken, de reis is zeer voorspoedig verlopen; ik heb zelfs behoorlijk moeten afremmen om niet te vroeg in Bologna of Rome aan te komen. 

Ben ik mezelf tegen gekomen? Lichamelijk niet echt, maar geestelijk soms wel. Alleen op de fiets, in de natuur, kan je eindeloos nadenken. Mijn gedachten gingen vaak naar waar ik sta in het leven en in de liefde, naar verlangens, naar angsten, en naar (onbenutte) kansen en mogelijkheden. Dat was soms best confronterend. Ik denk dat ik in de afgelopen weken iets wijzer ben geworden, maar de praktijk moet uitwijzen of dat echt zo is. 

Graag wil ik iedereen bedanken die met mijn tocht heeft meegeleefd, en me af en toe een berichtje heeft doen toekomen. Dat heb ik erg gewaardeerd. Hartelijke groet aan familie en vrienden, aan alle lezers, bekend en onbekend! (ik zag dat mijn blog veel wordt gelezen in Servië, en ook wordt bekeken in Rusland en de Oekraïne ...). 


Finale statistieken:

Totaal afgelegde afstand: 2239,68 km
Totaal aantal dagen van de reis: 32
Totaal aantal fietsdagen: 26
Kortste afstand: 44,62 km (dag 25)
Langste afstand: 134,54 km (dag 4)
Gemiddeld afgelegde afstand per fietsdag: 86,14 km 
Langzaamste gemiddelde snelheid: 13,9 km/h (dag 15)
Snelste gemiddelde snelheid: 21,3 km/h (dag 11)
Topsnelheid: 55,5 km/h (dag 32)

Het meeste plezier had ik van: de GPS (fantastisch apparaat, scheelt heel veel tijd en frustratie) en de iPad mini (slechts een paar dagen voor vertrek gekocht, erg goede investering).

Niet gebruikt: bandenplak spullen, reserve binnenbanden, fietshelm (excuses aan alle bezorgde familie en vrienden). 

Nauwelijks gebruikt: regenkleding (de regenbroek heb ik maar één uur aan gehad, na vertrek uit Bregenz), en de fietspomp, die ik alleen op de allerlaatste dag heb gebruikt (ik heb de banden 's morgens op de tweede dag bij mijn moeder opgepompt, en de Bilthovense lucht heeft kennelijk een goede houdbaarheid!). 














1 opmerking:

  1. Dag Steven,
    genoten van je verhalen en respect voor je prestatie, man wat een reis, zal een geweldige ervaring zijn geweest.
    doe je dit vaker?
    zelf wil ik binnenkort naar Verona fietsen en wil ook gebruik maken van de Reitsma route, maar heb nog geen ervaring met meerdaagse fietstochten.
    mag ik jou mailen om een aantal vragen te stellen?mijn mail adres is gkamphuis61@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen